söndag 18 maj 2008

Hur tänker vi?

Hur har vi räknat ut hur många dagar detta skall ta? Här följer en förklaring:

Vi börjar med hastigheten. 1 knop är ganska exakt 1,852 km/h. Med en havskajak är det rimligt att vi håller en snitthastighet på ca 3 knop. Detta motsvarar 5,56 km/h och är ungefär gångtempo. Antagligen går det att hålla en högre hastighet, men vi börjar räkna på 3 knop.

Alltså:
  • Vi snittar 5,56 km/h (3 knop).
  • Paddlar i ca 8 timmar.
  • Resans längd: 589 km (318 sjömil).
Då kommer vi ca 44,5 km per dag. Med denna beräkning är vi framme på 15 dagar. Nu har vi beräknat att det ska ta 16-18 dagar för att ha lite marginal för oväntade händelser.

Vi visar med en graf som är baserad på 3 knop:












Mer info om Göta kanal: www.gotakanal.se

Längst ner i bloggen hittar du rutt och höjdskillnader.

1 kommentar:

Anonym sa...

Min nyfikenhet kunde inte stoppa mig från att använda översättningsfunktionen till engelska, och jag kan nu glatt konstatera att ni ska ha upplopp i tältet ("...we are going to run riot in tents of the battle...") och paddla ända från Chicago, vilket jag ser som en stor bedrift, i synnerhet som ni får sällskap av "The June 1 bears" (måste vara nåt nytt band jag missat...hoppas på det iaf, för det skulle nog kunna bli trångt i kajakerna med riktiga björnar...) så det finns inte mer för mig att göra än att önska er hjärtligt lycka till! ;)